Mine rejser

Min bedre halvdel og jeg har i mange år nydt at komme ud at rejse, ikke mindst på de tidspunkter af året, hvor det er vådt og koldt herhjemme
Vi startede i 1995 med at rejse for første gang.
Turen gik til Gran Canaria i januar 1995 med Spies rejser - jeg kan tydeligt huske rejsen, selvom det efterhånden er mere end 25 år siden.
Jeg kan især huske, at prisnivauet var forholdsvis højt dengang, faktisk det samme som man kan rejse for i dag.
Vi boede på Altamar, der ligger øverst på en skråning ned mod havet ved Puerto Rico - jeg husker tydelig en slags udvendig elevator på skinner, op og ned ad skråningen.
Jeg har ikke så mange billeder fra dengang - det var jo før digitalkameraets og mobiltelefonernes tid - så hvis man skulle tage billeder, skulle de fremkaldes hos fotohandleren.
Her er dog nogle få stykker:

Næste vinter, i 1996 ville vi så prøve noget nyt.
Denne gang gik turen til Tenerife, hvor vi boede lidt uden for Playa Las Americas, i noget, der hed Golf del Sur - vistnok et golfområde (vi spiller ikke golf)
Det var et dejligt sted, men lidt langt ude, hvis man gerne vil prøve at spise på forskellige restauranter, og desværre var var kun tranport ind til byen to gange om dagen, og det passede ikke med om aftenen.
Men alligevel var det et fantastisk sted med god mad og vin.
Jeg kan huske, at vi var på en rigtig god ø-rundtur, samt en tur med færgen til La Gomera, en fantastisk ø.
Den dag vi kom til øen var der et rigtig godt vejr med med solskin og ingen skyer.
Guiden fortalte os, at der som regel var gråvejr og tåge, så det var helt specielt den dag, hvor man kunne se over til Tenerife.
Igen har jeg kun få billeder, denne gang fra La Gomera.

I 1997 forsøgte vi os med en rejse til Cypern, som vi havde hørt så meget spændende om.
Det var sidst på året, i oktober måned, hvor det ikke var så varmt.
Der var ikke så mange turister på det tidspunkt - jeg tror man så småt var ved at lukke ned for sæsonen.
Jeg har nogle ganske få billeder derfra - et sted, der hed Windmill.

Nu havde vi efterhånden fået lyst til at besøge noget mere eksotisk, så vi prøvede at finde noget rigtig spændende.
Derfor kom vi ingen steder i 1998, da vi skulle have sparet op til en dyr rejse - Vi kunne på det tidspunkt, vi ønskede (1999) komme til
f.eks. Sulawesi, der ligger mellem Borneo og Papua Ny Guinea i det fjerne østen.
Det blev dog i stedet en rundtur i Philippinerne på 17 dage med det rejsebureau, der dengang hed Larsen Rejser.
Det var en fantastisk tur, hvor vi i de første 14 dage var på rundtur i meget af landet - vi var faktisk nødt til at føre dagbog for at kunne
rumme alt det vi oplevede.
Jeg har en lille dagbogsberetning fra turen, samt en video, der viser lidt af det.
Desuden en masse billeder i halvdårlig kvalitet.
Filmene skulle jo stadig fremkaldes.
Rejseberetning fra Philippinerne.

Der er som nævnt også en video, der kan vises her:
Se filmen fra Filippinerne - 97 mb - varighed 37 min.

Den næste "lange" rejse var lidt af en tilfældighed, da Spies havde fødselsdag og i den anledning kunne man købe en rejse til Den dominikanske Republik meget billigt, hvis man bestilte den i løbet af en week-end.
Det var i 2001 - jeg tror rejsen kostede godt 4.000 kr. pr. person for 14 dage uden pension, men det lød billigt.
Vi skulle afsted i oktober måned. Men det var med en vis portion skepsis vi tog afsted, for alle husker sikkert det frygtelige, der skete den 11. september i USA.
Nå, men der skete jo ikke noget, og vi fik 14 uforglemmelige dage med udflugter mange steder hen, bl.a. også til Haiti, hvor folk, var så fattige, at man ikke drømmer om det.
Min kone fik tilbudt at købe en baby på få måneder for 5 dollars - så synd for dem, at være nødt til sådan noget - men hun købte selvfølgelig ikke, så hellere give dem nogle få mønter.
Her er en lille film derfra:
Se filmen fra Den dominikanske Republik og Haiti - 68 mb varighed ca. 26 min.

Her er også en del billeder fra både Den dominikanske Republik og Haiti:
Billeder fra Den Dominikanske Republik & Haiti

I 2005 fyldte min bedre halvdel 60 år, og i den anledning blev hele familien inviteret til Tenerife i efterårsferien.
Det var en fantastisk tur og både børn, svigerbørn og børnebørn syntes, at det var rigtig godt - bl.a. fordi vi havde en bådtur, hvor de fik lejlighed til både at se pilothvaler og delfiner - der er en lille film fra begivenheden, som kan ses i dette link:
Se filmen - pilothvaler og delfiner ved Tenerife, 32 mb - varighed ca. 12 min.

Vi har også en del billeder fra Tenerife - de kan ses her:
Billeder fra Tenerife

I 2006 besluttede vi at fejre vort kobberbryllup på Isla Margarita, en ø der ligger lidt nord for kysten ved Venezuela.
Selve øen tilhører Venezuela - hvis man er i tvivl om geografien, kan den ses her:

Vi var af sted i 14 dage fra 12. - 26. december.
Det var en aldeles spændende tur med mange nye indtryk fra et fremmed og eksotisk sted.
Vi har lavet en rejsebeskrivelse, der måske kunne være interessant at læse:
Læs rejseberetningen fra Isla Margarita.

Vi har også en billeder derfra:
Billeder fra Isla Margarita

Den sidste lange rejse vi har foretaget, gik i 2019 til Thailand, da jeg gerne ville se landet, inden vi blev for gamle til at rejse langt.
Det var da også en lang tur, og værst af alt, var det kuperede terræn vi boede på og omkring.
Jeg har ikke nogen decideret rejseberetning derfra, men vi var der i 14 dage på et luksusresort, der hed Diamond Cliff Resort.
Det ligger i nærheden af stranden på øen Phuket - nærmere vist på dette kort:

I stedet kan jeg vise en del billeder derfra. Det siger som regel mere end ord:
Billeder fra Thailand

Igennem efterhånden ca. 25 år har vi rejst i mange dele af Verden. Jeg fornemmer i disse coronatider, at det er ved at være slut for os.
Jeg er efterhånden tæt på de 80 og det er uvist hvonår vi igen kan rejse.
Men lige en opsummering af de steder vi har været.
1995: Gran Canaria - 1996: Tenerife og La Gomera - 1997: Cypern - 1998: ingen steder - 1999: Philippinerne - 2000: Kreta -
2001: Marokko - Gran Canaria - Den dominikanske Republik - 2002: Hurghada - 2003: Gran Canaria - 2004: Lanzarote - Tunis -
2005: Tenerife - 2006: Fuerteventura - Mallorca - Isla Margarita - 2007: Ferie i Danmark (med amerikanske venner) - 2008: Fuerteventura - Gran Canaria (kun Jutta) -
2009: Rhodos - 2010: Sharm El Sheik - Alanya - 2011: Maspalomas - 2012: Lanzarote - Bodrum - 2013: Gran Canaria (kun Jutta) - 2014: Kreta -
2015: Alanya - Rhodos - 2016: Gran Canaria - Berlin - Cypern - Gran Canaria - 2017: Kreta - 2018: Sharm El Sheik - Korfu - 2019: Phuket - Lissabon - Albufeira -
2020: Sharm El Sheik - Rhodos.